Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα μόλις τώρα κάνει τα πρώτα της “βήματα”, με εξαίρεση την αγορά των ηλεκτρικών πατινιών που ήδη “ανθίζει”, με τους ιδιοκτήτες να ξεπερνούν τους 15.000. Ωστόσο, παρ’ότι κάτι τέτοιο δεν αναμένεται να συμβεί άμεσα, οι ανάγκες φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα επηρεάσουν το δίκτυο ηλεκτροδότησης και στη χώρα μας, όταν ο αριθμός τους αυξηθεί.
Ένα καλό παράδειγμα είναι η πόλη του Seattle στις ΗΠΑ. Έχει ως στόχο το 1/3 των κατοίκων της να χρησιμοποιούν ηλεκτρικό αυτοκίνητο μέχρι το 2030 και η πολιτεία της Washington, στην οποία υπάγεται, κατέχει την 3η θέση όσον αφορά την κατά κεφαλή ιδιοκτησία ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μετά την California και τη Χαβάη.
Πόσο περίπου ρεύμα χρειάζεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Φυσικά, ένας τόσο μεγάλος αριθμός ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα σημάνει και αυξημένες ανάγκες παροχής ενέργειας προς την πόλη, κάτι το οποίο ήδη απασχολεί τους ιθύνοντες. Έχει υπολογιστεί πως το μέσο ηλεκτρικό αυτοκίνητο, με τα υπάρχοντα δεδομένα, απαιτεί περίπου 30kWh ενέργειας για να διανύσει 160 Km, περίπου όσα απαιτεί και ένα τυπικό, αμερικάνικο σπίτι κατά τη διάρκεια του 24ωρου. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει πως η κατανάλωση ενέργειας ενός αμερικάνου που θα χρησιμοποιεί ηλεκτρικό αυτοκίνητο, θα αυξηθούν κατά ένα σημαντικό ποσοστό, τα επόμενα χρόνια.
Από σχετική έρευνα του Υπουργείου Ενέργειας των ΗΠΑ υπολογίστηκε πως η εθνική κατανάλωση ενέργειας ίσως αυξηθεί κατά 38% έως το 2050, μόνο και μόνο εξ’αιτίας του εξηλεκτρισμού διαφόρων τομέων της οικονομίας. Ειδικότερα όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία έχουν ως κύριο σκοπό τους τη μείωση των εκπομπών ρύπων και της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα, για να έχει θετικό αντίκτυπο η χρήση τους, θα πρέπει να επαναφορτίζονται με ενέργεια που προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.
Σήμερα αν όλα τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν ήταν ηλεκτρικά δεν θα έφθανε όλη η ηλεκτρική ενέργεια των δικτύων και κανένα ηλεκτρικό δίκτυο καμιάς χώρας δεν θα ήταν σε θέση να αντέξει την αυξημένη ζήτηση. Αυτό πιστεύει και το αφεντικό της Toyota, Αkio Toyoda, που πρόσφατα επισήμανε ότι η μετάβαση θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με σωστή οργάνωση.
Σίγουρα αυτή η μετάβαση δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να γίνει άμεσα. Θα πρέπει να υπάρξει σταδιακή αύξηση και χρόνος για να επιλυθούν τα όποια προβλήματα, αλλά και για να καλλιεργηθεί η νοοτροπία των καταναλωτών.
Η ώρα φόρτισης είναι σημαντική
Πέραν τούτου, το αν θα καταφέρει το δίκτυο ηλεκτροδότησης να ανταποκριθεί στην αυξημένη ζήτηση, δεν εξαρτάται μόνο από τη μέγιστη απόδοσή του και τη μέγιστη ετήσια κατανάλωση, αλλά και το πότε αυτή συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ως γνωστόν, τα δίκτυα ηλεκτροδότησης “κουράζονται” και “πέφτουν” τις ώρες που υπάρχει η μέγιστη ζήτηση, για παράδειγμα τα καλοκαιρινά μεσημέρια στην Ελλάδα, εξ’αιτίας των κλιματιστικών.
Έτσι, αν όλοι οι οδηγοί επιλέγουν να φορτίσουν το ηλεκτρικό τους αυτοκίνητο μόλις γυρίσουν από τη δουλειά, τότε θα υπάρχει απότομη αύξηση της ζήτησης τις απογευματινές προς βραδυνές ώρες, η οποία μπορεί να ασκήσει μεγάλη “πίεση” στο δίκτυο ηλεκτροδότησης.
Προβληματισμός για ένα τέτοιο ενδεχόμενο επικρατεί ήδη στην California, όπου το 2018 πωλήθηκαν 150.000 (!) ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σχεδόν το 8% των συνολικών πωλήσεων των ΗΠΑ.
Η πολιτεία προβλέπει πως τα ηλεκτρικά οχήματα θα καταναλώνουν 17.000 GWh μέχρι το 2030, ήτοι το 5,4% της διαθέσιμης ενέργειας.
Στην Ελλάδα βέβαια τα μεγέθη είναι εντελώς διαφορετικά...
Μια πιθανή λύση θα ήταν η προτροπή των ιδιοκτητών να τα φορτίζουν εκτός των ωρών αιχμής, για παράδειγμα αργά το βράδυ, προσφέροντάς τους και τα αντίστοιχα κίνητρα (φθηνότερη ενέργεια). Έτσι θα μοιραζόταν καλύτερα η ζήτηση ενέργειας κατά τη διάρκεια του 24ωρου, ενώ θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν και μονάδες παραγωγής ρεύματος που τυπικά λειτουργούν μόνο στις ώρες αιχμής.
Αξίζει να αναφερθεί πως ήδη προσφέρονται διαφορετικά τιμολόγια ρεύματος στους πολίτες του Seattle, ανάλογα με την ώρα της ημέρας. Η κιλοβατώρα κοστίζει $0,31 κατά τις ώρες αιχμής και $0,17 τις υπόλοιπες.
Και τι θα γίνεται αν ΌΛΟΙ φορτίζουν τα αυτοκίνητα τους την ίδια ώρα;
Επιπλέον, μια πιθανή λύση μπορεί να είναι οι έξυπνοι φορτιστές, στους οποίους θα συνδέεται το όχημα αλλά η φόρτιση θα ξεκινά μονάχα όταν λάβουν το “ΟΚ” από το δίκτυο ηλεκτροδότησης. Αυτό μπορεί να μη βολεύει κάποιους χρήστες που θέλουν διαρκώς σε ετοιμότητα (δηλαδή φορτισμένο) το όχημά τους, αλλά θα υπάρχει και το αντίστοιχο κίνητρο (μειωμένη τιμή ρεύματος).